piątek, 11 listopada 2016

İşkembe çorbası czyli tureckie flaczki

İşkembe çorbası czyli tureckie flaczki
İşkembe çorbası czyli tureckie flaczki

Witajcie Kochani, mam nadzieję że to już ostatnia długa przerwa, i że w końcu wrócę do pisania i prezentowania nowych pysznych potraw kuchni tureckiej i nie tylko tureckiej.
Ostatnimi czasy dużo się u mnie dzieje, szczególnie dużo w życiu zawodowym, próbuję zakończyc jeden etap mojego życia by rozpocząć drugi dlatego mam mniej czasu na hobby i prowadzenie bloga. Ogólnie mniej gotuję co odbija się na blogu, na szczęście koleżanka blogerka jak zwykle przyszła mi z pomocą i zmobilizowała do nowej serii postów. Będą to zupy w sam raz na zimowe wieczory, zupy zdrowe pożywne i przede wszystkim gorące. 
Zacznę od typowej tureckiej zupy işkembe çorbası
Jest to zupa która wiąże ze sobą wiele emocji gdyż ma swoich wielbicieli jak i zajadłych przeciwników. Z tą zupą jest jak ze Stambułem albo ja pokochasz albo znienawidzisz :)

Różnica między polskimi a tureckimi flaczkami jest ogromna jak to na zupy tych obu krajów przystało. W polskich flaczkach nie może zabraknąć przypraw i warzyw a w tureckich zasmażki, ostrej papryki i sosu czosnkowo winnego. Muszę również zaznaczyć, że w tureckich flaczkach czuc typowy dla tego rodzaju zupy zapach, którego możemy się pozbyć dopiero na talerzu polewając zupę sosem winno czosnkowym.
Jak dla mnie zupa godna polecenia dla osob z silnym nosem :) w smaku jak dla mnie pyszna.

Zupę przygotowałam w ramach wspólnego gotowania z Malwiną z bloga Filozofia Smaku. Robiąc zupę wzorowałam się na przepisie Kasi z bloga Kuchnia bez granic TU znajdziecie Jej oryginalny przepis. Kasia jest wielbicielką i specjalistka od tej zupy.

İşkembe çorbası czyli tureckie flaczki

  • 1 kg oczyszczonych flaczków wołowych
  • 2 cebule
  • główka czosnku
  • 3 łyżki mąki
  • 3 łyzki jogurtu greckiego
  • 2 żółtka
  • sól
  • sok z cytryny
  • ocet winny
  • łyżka masła
Oczyszczony flak należy sparzyć, wylać wodę i do umytego garnka dodać cebule pokrojona na ćwiartki, czosnek (2 ząbki odłożyc do sosu) i flak, zalać wodą i gotować przez około 1,5 godziny. Ja w szybkowarze gotowałam około godziny. Ugotowane flaki wyjmujemy i kroimy na jak najdrobniejsze części. Z rosołu wyjmujemy cebulę i czosnek, jeśli rosołu jest mało dolewamy jeszcze litr wrzątku. W osobnej misce z mąki, jogurtu, żółtek i soku z cytryny przygotowujemy sos, który zagęści zupę. Sos należy ocieplić stopniowo wlewając po łyżce rosołu i mieszając. Ciepły sos wlewamy do zupy ciągle mieszając by się nie zważył. Dodajemy masło i zupę doprowadzamy do wrzenia, podajemy ciepłą i polaną sosem przygotowanym z octu winnego wymieszango ze zmiażdżonymi ząbkami czosnku. Dla ostrości posypujemy ostrą papryką pul biber.

İşkembe çorbası czyli tureckie flaczki
İşkembe çorbası czyli tureckie flaczki

1 komentarz:

  1. Takie cytrynowe flaczki (ciorba de burta) jedliśmy w Rumunii. Najwyraźniej jest to pozostałość po wpływach tureckich na tamtym terenie.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...