środa, 16 grudnia 2015

Pomarńczowe revani / Portakallı revani

Pomarańczowe revani / Portakallı revani
Pomarańczowe revani / Portakallı revani

Dzisiaj mam dla Was typowo turecki deser w wersji pomarańczowej. Klasyczną wersję znajdziecie TUTAJ. Moja dzisiejsza wersja różni się również tym, że zawiera mniej jajek. Jak zwykle podczas przygotowywania deseru pomagała mi córka. Tym razem tylko jedna  - starsza bo mładsza się przeziębiła i trochę nam przychorowała. Zaczęła się zima i dzieci zaczęły chorować.
Pomarńczowe revani / Portakallı revani to ciasto typowe dla kuchni osmańskiej, słodkie bo nasączone syropem. Ja mój syrop robię z dużo mniejszej ilości cukru ale Wy jeśli lubicie słodkie wypieki możecie przygotować oryginalną wersję syropu czyli 1:1.

Przepis według, którego przygotowałam deser pochodzi z bloga Cahide Sultan. Nie często korzystam z przepisów z tego bloga a jeśli już korzystam to tylko i wyłącznie z przepisów Cahide Jibek. Blog ten jest prowadzony przez kilka osób i wcześniej zawiodłam się na przepisach pozostałych prowadzących a przepisy Cahide mi osobiście odpowiadają. Po niewielkich zmianach przekazuję przepis w Wasze ręce. 

To moja propozycja na świąteczny deser do kawy. 

Pomarńczowe revani / Portakallı revani
  • 3 jajka
  • pół szklanki cukru
  • szklanka soku z pomarańczy
  • pół szklanki oleju
  • szklanka grubej semoliny lub kaszy manny (w Turcji użyłam irmik)
  • 2 szklanki mąki
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • skórka z dwóch pomarańczy
syrop
  • 1 szklanka cukru (w oryginalnym przepisie 2 szklanki cukru)
  • 2 szklanki wody
  • sok z jednej pomarańczy
Przygotowania zaczynamy od ugotowania syropu. Wodę, cukier i sok z pomarańczy mieszamy i dporowadzamy do wrzenia, gotujemy 10 minut, odstawiamy do ostygnięcia.

Jajka ucieramy mikserem z cukrem aż powstanie jednolita puszysta masa. Dodajemy olej, sok z pomarańczy, skórkę i ponownie miksujemy. Dodajemy semolinę i przesianą makę z proszkiem do pieczenia. Mieszmy łyżką i wkładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni aż ciasto będzie rumiane. Ja piekłam około 40 minut. Pieczemy do suchego patyczka. Ciasto lekko studzimy i polewamy ciepłym syropem. Ja polewałam ciasto stopniowo i zużyłam cały syrop. Ciacto po wchłonięciu syropu i całkowitym ostygnięciu wkładamy na godzinę do lodówki. 

Jeśli chcemy by ciasto ociekało syropem musimy przygotować 1,5 porcji syropu. Moje ciasto wchłonęło syrop całkowicie.


Pomarańczowe revani / Portakallı revani
Pomarańczowe revani / Portakallı revani

3 komentarze:

  1. Bardzo lubię wszelkie revani, ostatnio również chodziło mi po głowie pomarańczowe :) Muszę kiedyś zrobić

    OdpowiedzUsuń
  2. Na jakiej wielkości formę jest ta porcja ciasta? Zauważyłam, że nie podajesz w przepisach form w jakich pieczesz, a myślę, że to ułatwiłoby wielu osobom pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sluszna uwaga, zaczne podawac wymiary. Forma 25x20 najczesciej z niej korzystam jest w sam raz na nasza 4 osobowa rodzine. Pozdrawiam i dziekuje za zwrocenie mi uwagi.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...