wtorek, 23 czerwca 2015

Moje propozycje na ramazanowe menu: dzień 7

Borek z ciasta filo
Borek z ciasta filo
Żeby nikt nie czuł się poszkodowany zacznę od podania ramazanowego menu na 7 dzień postu. Mashallah wytrwaliście ze mną cały tydzień. Mam nadzieję, że wspólnie będziemy pościć do końca. Trzymam za Was kciuki i życzę by Allah przyjął Wasz post. Po turecku: "Allah kabul etsin", ten zwrot możecie powtórzyć osobom, które przy Was przerywają post. Będzie im bardzo miło. W dzsiejszym menu mam dla Was aż dwie potrawy kuchni osmańskiej. Mam nadzieję, że wypróbujecie przepisy.

Sahur: Borek z ciasta filo

          Hunkar begendi
          Havuc tarator
          Domowa baklawa

Zdjęcie potrawy hunkar begendi nie jest zbyt ciekawe więc przy najbliższej okazji będę musiałą je wymienić ale wierzcie mi sama potrawa jest przepyszna.

          

Dzıś mam dla Was przepis, na który z pewnością czekaliście. Kiedyś opisując turecki borek wspominałam, że podstawą oryginalnej tureckiej wersji jest ciasto yufka, w skład którego wchodzi woda sól i mąka. W Polsce turdno jest kupić ten rodzaj cista dlatego prosiliście o wersję borek z użyciem ciasta filo. Dziś właśnie spełniam Wasze życzenie i podam przepis na przepyszne chrupiace borek. Ciasto filo nie jest w Turcji tak bardzo popularne jak cisto yufka. Filo używa się tu raczej do słodkich wypieków na przykład do baklawy. Ostatnio jednak coraz bardziej popularne są borek na słono: z mięsem, serem lub ziemniakami. Ja dzisiaj przygotowałam wersję z serem. Przyznam, że borek z ciasta filo przygotowuje się o wiele szybciej niż ten z ciasta yufka. Smak jest zupełnie inny i konsystencja również gdyż borek z filo jest chrupki a z yufki miękki. 

Z pewnością wiecie, że filo jest bardzo popularne również w kuchni arabskiej to właśnie z myślą o tej kuchni przygotowałąm dzisiejszą potrawę. Choć królują tam mięsne wersje ja przygotowałam mniej znaną wersję z serem, wzorowałam się na tym przepisie

Przygotowałam ją z myślą o V Festiwalu kuchni arabskiej organizowanym prze z Malwinę z bloga Filozofia smaku.


Borek z ciasta filo
Borek z ciasta filo

Borek z ciasta filo

  • 12 płatów ciasta filo
  • 150g sera typu feta, ja w Turcji użyłam sera lor
  • 1/4 szklanki orzechów włoskich
  • ostra papryka pul biber
  • suszona mięta opcjonalnie
  • drobno posiekana natka pietruszki
  • pół szklanki wody
  • pół szklanki oleju
Ser, orzechy, natkę i przyprawy mieszamy. Płat ciasta filo układamy na stolnicy, skrapiamy mieszanką oleju z wodą, na nim układamy kolejny płat, który również skrapiamy woda z olejem, na nim układamy trzeci płat, skrapiamy i w odległości kilku centymetrów od brzegu układamy farsz na szerokość ciasta. Zwijamy ciasto i układamy na blasze. Tę samą czynność powtarzamy z kolejnymi płatami. Otrzymamy 4 zawinięte długie ruloniki z farszem w środku. Wszystkie układamy na blasze wyścielonej papierem do pieczenia, polewamy mieszanką wody i oleju.  Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni. Pieczemy aż ciasto się zarumieni czyli około 20 minut. Przed podaniem kroimy na części dowolnej długości.


Borek z ciasta filo
Borek z ciasta filo

V Festiwal Kuchni Arabskiej

1 komentarz:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...