piątek, 22 maja 2015

Regionalna wersja sałatki kisir prosto z Antakyi. Sarmici.

salatka sarmici kisir kasza bulgur Antakya
Salatka sarmici


Antakya to miejsce, które mam w planach odwiedzić. Nie byłam ale z pewnością tam dotrę. Antakya to nie tylko zabytki ale również przepyszna kuchnia. A może przede wszystkim kuchnia :) dla mnie z pewnością kuchnia jest na pierwszym miejscu.

Pierwszy raz styczność z kuchnią tego regionu miałam w 2001 roku w tureckim akademikuw Ankarze. Mama koleżanki z naszego pokoju dowiedziawszy się, że z jej córką mieszka Polka zafascynowana kuchnią turecką, przygotowała to co w kuchni Antakyi jest najpopularniejsze i wysłała do nas do Ankary. Smaku tych oryginalnych domowych potraw nie zapomnę nigdy. Oczywiście sam fakt, że ktoś zupełnie mi nieznany przygotował prawdziwą ucztę smaków specjalnie dla mnie było niesamowitą, cudowną niespodzianką, pamietam, że w paczce była nawet specjalna pasta paprykowa, którą zabrałam do Polski by móc przygotować rodzinie choć namiastkę tych wspaniałych przysmaków. Gościnność turecka jest niesamowita!!!




Dziś przygotowałam Wam przepyszną sałatkę przypominającą kisir i nazywaną rónież kisirem z Antakyi. Oryginalna nazwa to sarmici. Składniki są prawie takie same jak w kisirze jedyna różnica to pasta paprykowa prosto z Antakyi. Jeśli jej nie macie i nie możecie zdobyć użyjcie zwykłej pasty paprykowej, sałatka również będzie bardzo smaczna.

Przepis na sałatkę dostałam od Czytelniczki, która dokładnie tak jak ja zakochana jest w kuchni tego regionu. Dziękuję Wiktoria!!!

Salatka sarmici

Sarmici:
  • szklanka drobnej kaszy bulgur
  • łyżka pasty paprykowej
  • dwa pomidory
  • szczypior/dymka
  • natka pietruszki
  • czerwona mięsista papryka (opcjonalnie)
  • melasa z granata
  • oliwa z oliwek
  • sól
  • pieprz
  • ostra papryka pul biber
Kaszę bulgur najpierw należy przebrać by nie było w niej kamyków. Bulgur przesypujemy do sitka i myjemy pod bieżącą wodą odstawiamy by nadmiar wody wyciekł przez sitko. Kasza bulgur ma być jedynie umyta nie zależy nam na tym by napęczniała. suchą kaszę przesypujemy do miski o szerokim dnie by łatwiej nam było ją ugniatać. Pomidory myjemy, obieramy i kroimy w drobniutką kostkę lub ścieramy na tarce i dodajemy do kaszy. Dodajemy również pastę paprykową i sól jeśli pasta nie jest słona. Ugniatamy kaszę z pomidorami i pastą tak by kasza wchłonęła sok z pomidorów i pastę. Ugniatamy dość długo aż kasza przestanie być twarda, potrwa to około 10 minut lub dłużej w zależności od sprawnego ugniatania. Następnie dodajemy melasę z granata i oliwę z oliwek, ponownie ugniatamy by płyny połączyły się z kaszą. Do powstałej masy dodajemy drobno posiekany szczypior, natke pietruszki i czerwona paprykę. Jeśli lubimy ostre smaki do zagniatanej kaszy koniecznie dodajmy łyżeczkę papryki pul biber. Dokładnie mieszamy i podajemy z sałatą, najlepiej smakuje z sałatą rzymską.


salatka sarmici kisir kasza bulgur kuchnia regionalna
Salatka sarmici















2 komentarze:

  1. Sałatka zapowiada się bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli wyda pani książkę z przepisami kuchni tureckiej, na pewno ją kupię!

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...