środa, 9 kwietnia 2014

Chleb cypryjski

Wszyscy znacie Cypr i pewnie część z Was tam już była. Jednak prawdopodobnie większość z Was nie wie że Cypr na którym odpoczywaliście latem to tylko jedna część- część grecka. Jest jeszcze druga część - turecka. Kuchnia obu części z pewnością ma wiele wspólnego. Przykładem może być chleb, którego przepis za chwilę podam. Piekłam go z kilkoma koleżankami. Każda z nas miała swój przepis. Ja korzystałam z przepisu zaczerpnietego z tureckich blogów. Mój chleb ma formę çörek, w tym przypadku słonego drożdżowego ciasta pieczonego w prostokątnej dużej formie. Chleb jest aromatyczny i pyszny. Jeśli chcecie upiec go jak chleb z keksówki polecam formę o długości 28cm. Ja piekłam ten chleb kilka razy między innymi rónież w keksówce.
Chleb cypryjski piekłam w ramach wspólnego gotowania z MalwinąKasią i Zuzanną.




Chleb cypryjski
Kıbrıs ekmeği

3 szklanki mąki (w zależności od ilości dodatków mąki można dodać więcej)
1/3 szklanki oliwy z oliwek
1/2 szklanki jogurtu naturalnego
1/2 szklanki mleka
1/3 szklanki czarnych oliwek
kilka gałązek koperku
kilka gałązek pietruszki
kilka gałązek mięty
szczypior
cebula
ostra papryka pul biber
sól 
pieprz
 15g drożdży
czrnuszka 
sezam
żóltko

Drożdże rozpuścić w 1/4 szklanki ciepłego mleka i odstawic na 15 minut by ruszyło. Zieleninę umyć i drobno posiekać. Oliwki umyć wypestkować i przekroić na kilka mniejszych części. Cebulę obrać posiekać na małe kawałki i zeszklić na oliwie. Wszystkie składniki połączyć i zagnieść ciasto. Odstawić ciasto na godzinę w ciepłe miejsce by podwoiło objętość. Wyrosnięte ciasto lekko zagniatamy formujemy okrągły bochenek i wkładamy do formy lub keksówki wyłożonej papierem do pieczenia. Trzeci sposób to tak jak robią Turczynki, czyli do okrągłej lub prostokatnej dużej formy. Odstawiamy do ponownego wyrośnięcia. Ciasto smarujemy rozbełtanym żółtkiem i posypujemy czarnuszką wymieszaną z sezamem.  Pieczemy około 45 - 60 minut w piekarniku nagrzanym do 200 stopni.





5 komentarzy:

  1. Nie miałam pojęcia, że robię chleb cypryjski. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda smacznie:) ciekawy przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajnie wygląda upieczony w tej formie. I ten dodatek czarnuszki, mniam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspanialy blog,wspaniale przepisy.Mam tylko pytanie.odnosnie chleba czy zamiast drozdzy mozna dodac zakwas? JEZELI tak to jaka ilosc zakwasu do 15g drozdzy?Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z zakwasem nie robilam ale warto sprobowac bo skoro mozna zrobic poğaça z zakwasem (przepis jest na blogu) to chlebek rwniez. Mysle ze jesli zakwas jest mocny 3 lyzki powinny wystarczyc. Sama tez sprobuje z zakwasem. Jesli wyjdzie dobry, przepis wstawie na bloga. Dziekuje za inspiracje :)Pozdrawiam

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...