wtorek, 2 kwietnia 2013

Przepyszna musakka - bakłażan z mięsem mielonym


Przyznaję się bez bicia nie jestem wielbicielką każdej potrawy z bakłażanem. Nie lubię potraw z bakłażanem smażonym w głębokim oleju a niestety większość Turczynek tak właśnie przygotowuje to smaczne warzywo. Bakłażan wciąga tłuszcz jak gąbka i podczas smażenia w głębokim tłuszczu nabiera specyficznego smaku którego ja nie lubię. 
Moj mąż z kolei zje bakłażana pod każdą postacią więc by nie pozbawiać go ulubionych dań nauczyłam się odchudzać tureckie wersje bakłażanowych przysmaków. Tak też się stało z musakką, zamiast smażyć bakłażany oddzielnie w tłuszczu przesmażam je z mięsem dzięki temu nabierają aromatu potrawy a nie oleju. 
Mąż zadowolony chwali moje od serca przygotowane dania, ja również sie cieszę bo z przyjemnościa jem i bardzo mi smakuje.


Musakka


5-6 bakłażanów (w Polsce bakłażany są przerośnięte więc wystarczą 4 sztuki)
300g mięsa mielonego
cebula
papryka
4 pomidory lub łyżka koncentratu pomidorowego
2 duże ząbki czosnku
sól 
pieprz
natka pietruszki


Bakłażany kroimy w kostkę i moczymy w osolonej wodzie by pozbyć się goryczki. Mięso przesmażamy na niewielkiej ilości oleju. Cebule, czosnek i paprykę drobno kroimy i dodajemy do mięsa, przesmażamy. Dodajemy pomidory obrane ze skórki i pokrojone w małe kawałki. Jeśli nie mamy pomidorów dodajemy koncentrat pomidorowy. Bakłażany odciskamy z wody dodajemy do mięsa i przesmażamy około 10 minut od czasu do czasu mieszając. Solimy i przyprawiamy dolewamy 3 szklanki wrzątku (jeśli dodalismy pomidory i puściły sok wystarczy dodać szklankę wrzątku) Przekładamy potrawę do formy z przykrywką i zapiekamy pod przykryciem aż woda prawie cała wyparuje. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 220 stopni bez termoobiegu, potrawę ustawiamy na najniższym poziomie. Przed podaniem posypać natką pietruszki. Podajemy z ryżem na sypko i tureckim chłodnikiem cacık.



.


Benim musakkam

Tarifi bildiğiniz tariflerden birazcık farklı. Farkı nedir? sorarsanız. Ben yağda kızartılmış patlıcanı sevmem o yüzden kızartmak yerine kıymayla beraber kavurdum. Eşim bu tadına bayıldı. Patlıcan yağ tadı yerine kıyma ve baharat tadı aldı. Siz de deneyin. Tavsiye ederim.

5-6 patlıcan 
300g kıyma
kuru soğan
sivri biber
4 domates yada domates salçası
2 diş sarımsak
tuz
karabiber
maydanoz

Patlıcanları küp küp kesip tuzlu suda bekletiyoruz. Kıyma tavada azcık sıvı yağda kavuruyoruz. Küçük kesilmiş kuru soğanı ve sivri biberi katıp kavurmaya devam ediyoruz. Domatesi soyup küp küp doğrayıp tavaya ekliyoruz domates yerine salçayı da kullanabiliriz. Patlıcanların suyu sıkıp karışıma ekleyip 10 dakika kavuruyoruz 3 bardak su ekleyip tuz ve karabiber katıyoruz. Kapaklı fırın kaba aktarıp 220 dereceye ısıtılmış fırına veriyoruz ve sıvı neredeyse bitene kadar pişiriyoruz. Servisten önce ince kıyılmış maydanozu serpiyoruz.




8 komentarzy:

  1. Ja uwielbiam bakłażana, ale właśnie jak przejmie smak warzyw lub mięsa, nie oleju. Parę razy dostałam takiego nasiąkniętego i nie byłam w stanie zjeść :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja najbardziej lubie potrawy, w ktorych baklazan jest pieczony :) Twoja musakka bardzo mi sie podoba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bakłażana smażę na patelni grilowej, a ponieważ jedynie przed smażeniem pędzlem smaruje plastry olejem, więc jest usmażony, ale nie ocieka tłuszczem. Do większości potraw tak przygotowuję bakłażana, jest pyszny - polecam.
    A musakę uwielbiam zwłaszcza z jagnięciną.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mam formy z przykryciem. Czy można zastąpić to formą do ciasta oraz folią aluminiową? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Oczywiscie, forma do ciasta i folia aluminiowa beda w sam raz.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy zamiast mięsa mielonego może być piers z kurczaka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tureckiej kuchni polaczenie baklazana z kurczakiem jest malo popularne. Nie znam potraw w ktorych polaczono te dwa skladniki ale mozna sprobowac. Moze akurat bedzie smaczne.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...